fredag den 1. juni 2012

Arbejd arbejd



Dilisi med eksamenssæt.
Der har været gang i den på jobbet i denne uge. Hver dag har der været continuous assessment tests for de studerende fra 9-11.  Jeg sad vagt med mandagens eksaminer i dispensing (1. årgang), farmakognosi (2. årgang) og kvalitetssikring og kvalitetskontrol (3. årgang).  Prøverne blev afholdt i de to største klasselokaler og årgangene var blandet for at minimere mulighederne for at snyde. Det var meningen at lokalerne skulle have været gjort klar om fredagen, men det var ikke sket. Så mellem 8:30 (efter morning prayer) og 9 løb de studerende rundt efter borde og stole. 9:10 var vi så klar til at gå gang. 

Om onsdagen var der prøver i farmaceutisk kemi I og III for 2. og 3. årgang, samt anatomi for 1. årgang. Jeg havde lavet eksamenssættet til 3. årgang, hvilket gjorde det ekstra interessant at sidde vagt den dag og iagttage de studerende.

Der svedes.
Bagefter gik jeg direkte over i Industrial Pharmacy Teaching Unit (IPTU), hvor jeg havde lovet at hjælpe min kollega, Loti, med at producere 50 kg placebotabletter. De skal bruges i næste uge, hvor et hold tyskere fra BASF kommer og holder et kursus i overtrækning for industri og andre interesserede i Østafrika. Desværre har det været lidt svært at tiltrække deltagere, men der kommer omkring 10 stykker. 


Så skal der granuleres.
Loti var netop færdig med at afveje de forskellige indholdsstoffer da jeg ankom, og vi gik derfor i gang med at fremstille bindemiddel-opløsning. Det tog ret lang tid, eftersom vi ikke havde omrøringsudstyr i den rigtige skala, men det lykkedes til sidst og så blev der granuleret i intensivblander og tørret i fluid bed dryer, hvorefter vi gik til frokost ved 16 tiden. Bagefter sigtede vi granulatet, hvilket også tog lang tid, for der var blevet dannet nogle hårde klumper (jeg sendte en kærlig tanke til NeuroSearch og den række af forsøg vi satte i gang for at undersøge, hvorfor pulver klumper). Så vi udskød selve tabletproduktionen til næste dag, hvor det lykkedes at få lavet nogle fine, hårde tabletter.  I dag har den så stået på rengøring af apparatur til formiddag, og i eftermiddag står den på retning af eksamensopgaver. Og så er det vist på tide at holde weekend.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar