fredag den 15. juni 2012

Liv og død går hånd i hånd


Normalt er der masser af liv på KSP på denne tid af døgnet – studerende og undervisere på vej til timer, havemænd der trimmer planter eller noget tredje. Men i dag er her helt stille. Al undervisning er aflyst og de studerende holder sig indenfor på kollegierne for at sørge over tabet af deres studiekammerat, Lemi fra 2. årgang, som døde på hospitalet i går.
I sidste weekend fik hun malariasymptomer og tog derfor noget malariamedicin af sulfadoxine/pyrimethamine-typen. Det var førstevalg som malariabehandling for 15 år siden, men ikke længere. Så vidt jeg kan forstå har hun taget det flere gange uden problemer.  I sjældne tilfælde kan denne type medicin fremkalde en allergisk reaktion – Steven Johnson Syndrom, og i søndags begyndte hun at få symptomer.  Hun blev derfor indlagt og i ugens løb er hendes tilstand blevet værre og værre. Steven Johnson Syndrom er en reaktion hvor hud og slimhinder går i stykker (toxisk epidermal nekrolyse). Mht. behandling kan man ikke rigtig gøre andet end at stoppe behandlingen med det lægemiddel, som forårsager reaktionen. Og sørge for at patienten får rigeligt med væske.  
Jeg var på hospitalet og besøge Lemi i tirsdags, og jeg har aldrig set noget lignende. Hendes hud var helt ødelagt, og hun kunne ikke længere åbne øjnene. Mens jeg var der blev hun flyttet til intensive care, fordi sårene på hendes spiserør gjorde det umuligt for hende selv at spise.  Senere på dagen forlød det at hun var i bedring, men i går eftermiddags kom matron-Joyce forbi min lejlighed for at fortælle at hun var ”passed away”. Utrolig trist. I går aftes kl. 21 var der kaldt til bøn, hvor der blev sunget og en præst sagde nogle ”comforting words”.
En af de første dage efter min ankomst til Tanzania kørte jeg med Bernd ind til byen. Jeg bemærkede, at der langs vejen lå den ene biks efter den anden, hvor der blev fremstillet kister. ”Det er en god forretning”, fortalte Bernd, ”her tæt på Kilimanjaro Christian Medical Center (KCMC). Life and death goes hand in hand here in Tanzania”. Denne uges begivenheder har bekræftet, at det er sandt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar