torsdag den 28. juni 2012

Usambara Mountains

Udsigt fra Irente View Point.
I sidste weekend var det blevet tid til at tage på eventyr. Kl. 7 fredag morgen mødtes jeg med Hannah, en tysk pige der er frivillig på en secondary school, på busstationen i Moshi. Destinationen var den lille by Lushoto, der ligger i Usambara Mountains. Allerede fra starten var bussen propfuld og mange stod op i den smalle midtergang. Damen på den anden side af midtergangen prikkede mig på skulderen og sagde ”take care of my child”, og jeg havde således en lille gut på omkring 5 år på skødet de første par timer.

"Wazungu, take a picture".
Regnvejrsbillede.
Usambara mountains er kendt for den smukke natur, de fantastiske view points og en unik mulighed for at vandre fra landsby til landsby.  Vi ankom til Lushoto omkring frokosttid og efter frokost besluttede vi at varme op til de kommende dages vandretur med en tur til Irente Viewpoint, hvorfra man kan se udover maasai-steppen. På vejen kom vi forbi Irente Farm, hvor de bl.a. laver de gode marmelader, man kan købe hos Hot Bread Shop i Moshi. Der var ikke mange muligheder for at gå ud i Lushoto, så vi spiste aftensmad på hotellet og gik tidligt i seng – strømmen gik ved 19-tiden.

Lørdag morgen mødtes vi med vores guide, Yassin, og så startede turen i bjergene, hvor vi ganske rigtigt kom igennem den ene landsby efter den anden og på den måde fik rig lejlighed
til at studere det lokale liv. F.eks. kom vi forbi et sted hvor mændene var i gang med at producere boha, en alkoholdrik lavet på sukkerrør. Det var overskyet og regnvejr, hvilket ikke helt var planen, men det gav en speciel stemning, at skyerne hang lavt over bjergene. Om eftermiddagen gik vi gennem regnskoven og så mange colobusaber. Den rute vi havde valgt tager normalt tre dage, men da vi kun havde to, måtte vi på et tidspunkt fange en bus (fyldt med høns og andet godt) til Rangwi, hvor vi overnattede på et kloster. Heller ikke her var der strøm, men der blev bragt spande med varmt vand, så vi kunne få et bad.

Endnu et regnvejrsbillede.
Søndag forsatte turen gennem landsbyerne – nu i flot solskin. Vi kom blandt andet forbi en landsby, hvor kvinderne lavede keramik. Dagens mål var landsbyen Mtae, hvor der er 270 graders udsigt ud over sletterne og Pare Mountains til den ene side og Kenya til den anden. Det var skyet til undervejs, men det ødelagde heldigvis ikke den fantastiske udsigt. Eneste bus fra Mtae går kl. 04:30, så vi måtte meget tidligt op mandag morgen. Heldigvis kørte den hele vejen til Moshi, så vi ikke skulle skifte.
På vej gennem landsbyer.

Landsbyens kvinder udstiller deres keramik.

Flot lys over sletten og Pare Mountains.