torsdag den 21. juni 2012

Problembaseret læring II


Projektpræsentation.
Det er ved at være noget tid siden, jeg satte de studerende i gang med projektarbejde. Efterhånden er det også noget tid siden, de har afleveret deres rapporter, men der er kontinuerligt kommet ting ind fra højre, som har gjort at de først nu har fremført deres power point præsentationer. Grundet at en busfuld studerende tog til begravelse i Mwanza i weekenden og først var tilbage natten til tirsdag, har der ikke været undervisning i starten af ugen.

Projektpræsentation.
Men i dag præsenterede 3. årgang deres projekter om udvalgte lægemiddelstoffer; struktur, funktionelle grupper, fysisk-kemiske egenskaber, structure-activity relationship mm. De har været rigtig gode til at finde den relevante information. De har været mindre gode til at omformulere den fundne information og sætte den i den rette kontekst. Hvis man kopierer direkte fra Wikipedia, kan man i det mindste sørge for at fjerne hyper-linkene – har jeg lært dem, hvilket fremkaldte smil på læberne. Deres præsentationer var rigtig fine og da vi først fik sat i system, at der for hver gruppe der præsenterede var en gruppe der skulle stille spørgsmål, var der også livlig diskussion. Jeg må sørge for at lave en evaluering af forløbet, men min egen fornemmelse er at det er gået godt og at de har lært noget. 

Kaffebønner.
Den forgangne weekend bød på kulturelle oplevelser af forskellig art. Selvom det var rigtig trist, var det interessant at se hvordan kvinderne mødte op i deres farverige kangaer ved den kirkelige ceremoni, der blev holdt for Lemi, for os der ikke tog turen hele vejen til hendes begravelse i Mwanza.  

Kaffen ristes over sagte ild.






I søndags var jeg på ”coffee tour” for at se, hvordan kaffebønderne oppe ad Kilimanjaro lever og arbejder. Turen var tilrettelagt, så man prøvede at plukke kaffebønner, fjerne skaller, riste, male og til sidst koge sin egen kop kaffe. Det var både sjovt og lærerigt.  

Ahh.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar