fredag den 27. april 2012

Union Day


Den 26. april er Union Day i Tanzania, hvor man fejrer at Tanganyika (fastlandet) og Zanzibar blev forenet til ét rige for 48 år siden. Tanzanias flag er i dag afledet af de oprindelige flag for Tanganyika og Zanzibar. Union Day er national helligdag, og i Dar es Salaam er der optog mm., som kan følges på TV. I Moshi foregår der ikke noget specielt – her nyder man bare, at man har fri fra arbejde/skole. Oven på små tre uger med fuld knald på undervisningen, nød jeg også en dag uden det store på programmet; arbejdede lidt, hyggesnakkede med de studerende, og om aftenen holdt sister Zita lidt afskedshygge, fordi hun skal hjem til Nigeria, hvor hun kommer fra, de næste 7 uger. 
På tirsdag den 1. maj har vi fri igen, men så er det også slut med forårs-helligdagene i Tanzania.

I dag er der sket det fantastiske, at kollega Nsabo har lånt mig sin gamle cykel – en mountain bike, der kan klare de hullede (jord)veje. Tænk hvilken fantastisk følelse af frihed, en cykel kan give! Her til eftermiddag cyklede vi rundt i nabolaget, så jeg kunne se det gode sted at hente samosas og pizza og vi nåede også ned til floden. Skønt at cykle igen! Det er dog langt fra alle steder, jeg tør at cykle, for trafikken kan være ret vild nogle steder. Så hvis jeg f.eks. skal cykle ned til byen, bliver det af en længere, alternativ rute, end den man ville tage i bil.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar