søndag den 22. april 2012

Undervisning


Kemilærekontoret I
Nu er jeg for alvor kommet i gang med at undervise. Det er super fedt og samtidig en stor udfordring. Jeg underviser 2. og 3. årgang i pharmaceutical chemistry, sammen med kemilæreren, Nsabo. I curriculum-hæftet, kan man se hvad det er meningen de skal lære – i grove træk. Jeg spurgte i starten, om han havde en plan over, hvad de cirka skal lære hvornår. Det var der ikke. Han tager ugerne som de kommer. Sagen er, at han ud over kemien også underviser i computer application for 2. og 3. årgang, og samtidig er øverste ansvarlige for kvalitetssikringslab. Derudover er han den der ved mest om computere og bruger derfor halve og hele dage, når internettet ikke fungerer. Og så har han to børn på 3 måneder og halvandet år. Dvs. at der er nok at se til. Så vi tager det ad hoc og holder små korte møder om de kommende dage. Vi har aftalt at vi foreløbig afholder ”team teaching”, hvor vi begge er tilstede i det omfang, det kan lade sig gøre. I fredags måtte han f.eks. afsted hele dagen og indsamle vandprøver i nærområdet, som testes for bakterier her på stedet. Så der underviste jeg 2. årgang alene.

Kemilærekontoret II
Udover mig er her 5 faste undervisere, som alle har forskellige opgaver at tage sig til ved siden af. En har f.eks. fået til opgave at opgradere biblioteket, samtidig med at han skal udføre opgaver i Industrial Pharmacy Teaching Unit, f.eks. den opskaleringsopgave, som fandt sted i marts – udover undervisningen. Så det kan være svært at få det hele til at nå sammen. Da de første to danskere var hernede i 2010 foreslog de, at man forsøgte at lave nogle mere realiste skemaer. I forhold til 2010-skemaerne er der nu 2 undervisningstimer mindre per dag, så der undervises fra 8:30 – 15:30 og ikke 8:00-17:30.

For mange af de studerende er det at få en uddannelse helt afgørende for deres levevilkår i fremtiden. Så de er taknemmelige for at blive undervist på et helt andet plan end man oplever hjemme i DK. Der er man som studerende også bevist om at uddannelse er vigtigt, men man tager tingene meget mere for givet. Her på KSP kan man ikke være sikker på, at der dukker en lærer op til den skemalagte time, så de er taknemmelige over al den undervisning, de får.

Gratis kaffe til arbejdet
I det hele taget er de studerende rigtig søde. De synes, det er enormt spændende, at jeg er her, og de vil gerne snakke og hjælpe mig med forskellige ting. I forhold til at lære dem at kende og lære deres navne er det en stor fordel at jeg bor her på compounden sammen med dem. Det er lettere at lære deres navne når man møder dem i små grupper, end når de sidder 30 i et klasselokale. Jeg lægger nogle undervisningsbilleder ud senere, når jeg har lært dem bedre at kende.

 Alt i alt er det mit indtryk, at det er en god uddannelse de får her på KSP.  De bliver undervist i mange gode og relevante fag. Og der er brug for dem, når der er færdige. Tallene varierer alt efter hvor man kigger, men et er sikkert: Der er alt for få pharmacy technicians i forhold til Tanzanias befolkning på 40 mio. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar