søndag den 15. april 2012

Nairobifluer


Nu er regntiden startet, og med den er antallet af insekter mangedoblet. Her er mange slags, jeg aldrig har set før, bl.a. de såkaldte nairobifluer, som er endnu et element at tage sig i agt for. De stikker ikke, men hvis de bliver bange, udskiller de en væske der indeholder toksiner, som kan forårsage en toksisk reaktion i huden. De er nemme at kende – de er røde og sorte og ligner mere myrer end fluer. Man ser jævnligt en eller to, men de sidste dage har en hel sværm taget bolig på og omkring døren ind til bygningen, hvor jeg har kontor. Hvilket ikke er så rart hvis man enten er den første der kommer eller den sidste der går, for så skal der kæmpes med både en yderdør med hængelås og så endnu en dør, mens fluerne kravler omkring en. Fredag aften besluttede jeg mig for at trodse faren og gå på kontoret for at gå på nettet. Nervøst kiggende rundt til alle sider famlede jeg med de forskellige låse.  

Jeg troede, det var lykkes at undgå fluerne (jeg mærkede i hvert fald ikke noget), men da jeg senere var på vej i seng opdagede jeg, at jeg var lidt rød og hævet på højre side af næsen. Næste morgen var udslættet forværret og toppet op med sekret, der ligner små bumser. Jeg ser farlig ud. Men det er tilsyneladende ikke farligt, og folk bliver heldigvis ikke bange når de ser mig. De siger bare: Uh, nairobifly? Der er vist ikke andet at gøre end at tage det som en del af the African experience…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar