torsdag den 8. marts 2012

Industrial Pharmacy Advanced Training Program



Mandag morgen gik to-ugers kurset i regulatoriske dokumenter i gang.  Kurset er en del af Industrial Pharmacy Advanced Training Program, som består af 4 moduler. Dette er det sidste af de fire moduler i denne omgang, så om alt går vel, skal der holdes graduation for en del af deltagerne næste lørdag. Her er ca. 30 deltagere som kommer fra en række afrikanske lande; Tanzania, Kenya, Uganda, Zimbabwe, Ghana og Nigeria. De arbejder i lægemiddelvirksomheder eller regulatoriske instanser, og de fleste af dem har gode uddannelser i rygsækken fra Europa eller USA.  Så det er en privilegeret flok. De er enormt søde og engagerede, og spørge/diskussionslysten er stor under forelæsningerne og når der laves gruppearbejde. Det er alle tiders!

Gruppearbejde
Da midlerne til lægemiddeludvikling er små i Afrika, bliver der på kurset fokuseret på, hvilke dokumenter der skal udarbejdes for at tage generika (kopimedicin) på markedet. F.eks. er der flere HIV-præparater, som det ville give mening at kopiere.

Fremlæggelse
Jeg har været til stede under en stor del af kurset ind til nu, og blev den første morgen under de indledende bemærkninger introduceret af Steve som ”the scribe”. Jeg var ikke helt klar over hvad dette indebar, men tjansen går ud på at tage essensen af de mange flip-over præsentationer, kursisterne laver omkring Abbreviated New Drug Application (ANDA) og Quality Overall Summary (QOS), og skrive det sammen i et par dokumenter, som de kan få med hjem som eksempler på, hvordan disse dokumenter skal se ud. En ganske spændende opgave, som kræver alle de talenter jeg har nået at tilegne mig på NeuroSearch i forhold til hvad regulatoriske dokumenter skal indeholde.

Dvs. at der arbejdes for føden, som ind til videre bliver serveret tre gange om dagen. I det hele taget er tilværelsen her mens kurset kører ret hotelagtig. Kurset kører fra 8:30 om morgenen til ca. 18, og så er der altid lige et par ting at tage sig til om aftenen. Så livet er tilrettelagt, så man ikke behøver at bekymre sig om noget som helst andet. Det holder nu ikke helt i mit tilfælde, eftersom jeg gerne skulle prøve at få en hverdag op at køre samtidig. F.eks. har jeg holdt et par møder med nogle af de andre ansatte, og i dag er min residence permit gået i orden.

Nå, mon ikke det var det for nu – jeg må tilbage til min scribing.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar