onsdag den 23. maj 2012

Bryllup i DK


Søster iført gave fra naboerne.
Så er jeg tilbage på KSP efter godt en uges tid i DK. Det var en lidt speciel oplevelse at lande i Kastrup, velvidende at jeg skulle på ferie i DK på lånt tid. Normalt er det at lande i Kastrup for mit vedkommende forbundet med at komme hjem. Men det var rigtig dejligt med en miniferie i det danske med mulighed for at sige hej til familie og venner og nyde foråret og de lyse nætter.

Anledningen var min søsters bryllup og i den forbindelse lærte jeg noget nyt omkring de tanzaniske traditioner. F.eks. at det er mine naboers opgave at komme med gaver til min søster, så i dagene op til afrejse var både matron-Joyce og studerende forbi med gaver til min søster og mor.  Det var jo rørende.

Masai-mor

Selv havde jeg købt stof og fået syet en kjole i Moshi. Mange af de afrikanske kvinder går i utrolig flotte og farverige kjoler, så det måtte jeg jo også prøve. Damen der solgte mig stof og tog mål fortalte, at traditionen foreskriver, at når min søster bliver gift, skal hun give mig en ged, så jeg kan klare mig, når hun skal væk. 

I det hele taget lever mange af de gamle bryllupstraditioner i bedste velgående. En af mine kolleger var i påsken i Zimbabwe og møde sin kærestes forældre for første gang og bede om lov til at gifte sig. Han blev heldigvis godkendt, men skal give hendes familie 5000 USD – det svarer til 5 køer. Pigens uddannelsesniveau har indflydelse på prisen, og eftersom hun har en ph.d., er hun dyr.

Bryllup :)

Efter et fantastisk bryllup i Kbh. gik turen mandag eftermiddag tilbage til Tanzania over Amsterdam og Nairobi.  Turen Nairobi- Kilimanjaro foregik tidligt om morgenen i smukt vejr, og der var derfor den flotteste udsigt ud over Kilimanjaro, først fra Kenya-siden, siden Tanzania-siden.

Mt. Kilimanjaro set fra Kenya-siden. Mt. Meru til højre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar