torsdag den 12. juli 2012

Søndag i Sing’isi


Eftermiddagshygge.
Matron-Joyce og jeg har længe talt om, at jeg en dag skulle med hjem i landsbyen, hun kommer fra, og besøge hendes familie. Ind til videre er det bare ikke rigtig blevet til noget. Men nu nærmer min afsked sig med hastige skridt, så i søndags tog vi afsted og tilbragte eftermiddagen i landsbyen Sing’isi for foden af Mount Meru. Der mødte jeg begge hendes forældre, hendes søster, to af hendes fire brødre, en onkel og en tante. Ved ankomsten serverede hendes mor chai (te med sukker) for os og vi legede med Joyce nevø på halvandet år.

Nu laver vi mad. 

Jeg havde forinden spurgt om jeg kunne medbringe en værtindegave og Joyce foreslog olie til madlavning – eftersom mange ikke har ovne, frituresteges en stor del af maden i Tanzania. Så vi medbragte 10 L solsikkeolie, og derudover medbragte Joyce også en halv sæk sukker. Hendes forældre lever af deres bananplantage, hvilket betyder at de har mad nok, men ikke ret mange penge. Så hun hjælper dem, når hun kan. Derudover er det som den førstefødte hendes opgave at bidrage til at de yngre brødre kan komme i skole. Så ud af hendes beskedne løn, hvoraf halvdelen går til det nonnekloster, hun er tilknyttet, sender hun også jævnligt penge til brødrene. Hun kunne godt tænke sig også selv at læse, men som situationen er nu, er der ikke penge til det. Foreløbig glæder hun sig bare til den dag, hvor hendes brødre ikke længere er afhængige af hende, og hun kan bruge sin løn på sig selv.


Bananplantagen.
Da vi havde drukket te viste Joyce søster, Tekla, mig rundt i bananplantagen, der omgiver forældrenes grund, mens Joyce og en kusine lavede mad over bål. Det var rigtig hyggeligt at tilbringe eftermiddagen i landsbyen, hvor tempoet var helt nede, og folk tog sig tid til at hygge sig med familien.

Søster Tekla foran køkkenet. Bagved hende, stalden
med en håndfuld køer og geder.




Forud for søndagen var gået en uge hvor der igen var continuous assessment test på KSP, så jeg tilbragte meget tid som eksamensvagt. Om lørdagen var der katolsk graduation for alle katolske studerende på Kilimanjaro Christian Medical Center, herunder også flere fra KSP (selvom de endnu ikke er færdige med eksaminerne). Det var en fin men lidt lang seance. Lørdag aften holdt en af de studerende fra 3. årgang graduation party ovre i KSPs kantine for ca. 30 medstuderende og andre gæster – festligt!   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar