Da jeg startede som studerende på Farmaceutisk Højskole var
begrebet ”problembaseret læring” meget hipt. Og forholdsvist nyt (tror jeg). Igennem studietiden er jeg derfor
løbende blevet udsat for forskellige former for problembaseret læring. Da jeg
så blev ph.d. studerende og blev sendt på kursus i universitetspædagogik, lærte
jeg selv, hvordan man praktiserer problembaseret læring. Så der gik ikke mange
uger her på KSP, før jeg øjnede muligheden for at snige noget problembaseret
læring ind i undervisningen. Idéen er at de 2. og 3. årsstuderende, som jeg
underviser i farmaceutisk kemi, skal udarbejde projekter, hvor de skal søge
information, f.eks. om bestemte lægemiddelstoffer. Projektet omfatter både
farmaceutisk kemi og faget ”computer application”, i og med at de studerende
også skal aflevere et word dokument og udarbejde en power point præsentation. Jeg
introducerede idéen for min kemi-kollega, som var helt med på den. Og da jeg
ved en tilfældighed mødte rektor, da jeg var ved at kopiere
projektbeskrivelserne, var hans respons: Tillykke, det er lige præcis den type
undervisning, vi tilstræber. Så det virkede jo umiddelbart lovende. Nu er de
studerende godt i gang, og det bliver spændende at se, hvordan de løser
opgaven. Vi har lagt op til at der er fri vejleding, men det er ikke meget, de
har gjort brug af os. Så vi må se, når jeg kommer tilbage fra DK.
Om få timer går turen til Kbh., idet Esther-schwester skal
giftes næste lørdag. Det kan én jo ikke gå glip af. Og når nu skæbnen vil, så
glæder jeg mig faktisk ret meget til at kunne bruge lidt tid med familie og
venner, her hvor jeg er ved at være halvvejs i Tanzaniaeventyret.
Jeg lægger et billede op af Joyce, der er ”matron” her på
SLF. Hun bor i nabolejligheden lige
rundt om hjørnet, og hun er ret god til at lave mad. Hvilket jeg har nydt godt
af her på det sidste. Her ses hun i færd med at klargøre bønnerne til
morgendagens måltid.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar